Not Malaysian,Translate here

English French German Spain Italian Dutch

Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Translate Widget by Google

Pages

Wednesday, May 19, 2010

Fakta Mengenai Satelit Yang Kita Tak Tahu


Mungkin selama ini kita lihat pada gambar-gambar satelit seperti gambar di atas (cuma ada satu Satelit ) sy fikir setiap negara mempunyai satelit masing-masing dan dilihat dari jenisnya yang bebagai bentuk . Sekarang kita lihat dulu jenis-jenis satelit yang ada kat atas bumi nie . Satelit adalah benda yang mengorbit benda lain dengan masa dan putaran yang tertentu yg mana Arjuna Timur sendiri pun xbape fhm walaupun ade gak blaja geografi . Ada dua jenis satelit yakni satelit semulajadi dan satelit buatan.
Jenis-Jenis Satelit:
* Satelit astronomi
* Satelit komunikasi
* Satelit pemerhati Bumi
* Satelit navigasi
* Satelit pengintipan
* Satelit tenaga suria
* Stesen angkasa
* Satelit cuaca
* Satelit miniatur

Jenis-Jenis Orbit Satelit:
Banyak satelit dikategorikan berdasarkan ketinggian orbitnya, meskipun sebuah satelit boleh mengorbit dengan ketinggian tidak terhigga ( Arjuna Timur pun xbape fhm tentng nie ).
1. Orbit Rendah (Low Earth Orbit, LEO): 300 – 1500km di atas permukaan bumi.
2. Orbit Menengah (Medium Earth Orbit, MEO): 1500 – 36000 km.
3. Orbit Geosinkron (Geosynchronous Orbit, GSO): sekitar 36000 km di atas permukaan Bumi.
4. Orbit Geostasioner (Geostationary Orbit, GEO): 35790 km di atas permukaan Bumi.
5. Orbit Tinggi (High Earth Orbit, HEO): di atas 36000 km.

Orbit berikut adalah orbit khusus yang juga digunakan untuk mengkategorikan satelit:
* Orbit Molniya, orbit satelit dengan masa orbit 12 jam dan sudutnya sekitar 63°.
* Orbit Sunsynchronous, orbit satelit dengan sudut dan tinggi tertentu yang selalu melintas ekuator pada jam lokal yang sama.
* Orbit Polar, orbit satelit yang melintasi kutub
 Lihat jenis satelit  yg dibawah nie......jd masuk akalkah kalau anda kata hanya ada satu sahaja satelit.....


Faktanya :
satelit buatan pertama dilancarkan untuk mengorbit Bumi adalah SPUTNIK 1, yang dilancarkan pada tanggal 4 Oktober 1957 oleh Union Soviet dan setelah itu semakin majunya teknologi palancaran satelit yang semakin berkembang pesat .Sehingga 19 Januari 2000, jumlah satelit buatan manusia yang telah dilancarkan untuk men-gorbit Bumi adalah 5159 satelit.
banyak gila kan satelit......har tau pun terkejut..bukan satu jer tau...
dan pada tahun 2010 Arjuna Timur tak tau bape jumlahnya . . . .
kalau nk cube bilang silakan lar,xmarah pun...leh wat peraduan teka bape biji satelit yg ada kat atas bumi nie . . .



macam mana..ada sesiapa yg saggup sahut seruan Arjuna Timur tuk bilang berape satelit yg ade tu...ade hadiah yg menanti pemenangnya...





   

2 comments:

NARDtheNERD said...

serabut nye satelit2 tuu...=))

malaylifestyle said...

aku ada satu...hahaha

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails