Not Malaysian,Translate here

English French German Spain Italian Dutch

Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Translate Widget by Google

Pages

Tuesday, May 11, 2010

10 Jenis Ikan Yu Pelik

1.Hammerhead Shark


Memiliki panjang antara 2 hingga 6 meter, dan semua spesies memiliki kepala menyerupai tukul . Mata dan lubang hidungnya ada di hujung kepala ( xkan kat ekor kan ). Mereka ditemui di perairan suam di sepanjang garisan pantai,
dan paparan benua. Kepala yang berbentuk seperti kapak ini juga memberikan keuntungan kerana area penciuman yang lebih luas( jgn pk len k ), meningkatkan potensi menemui partikel di air sekitarnya 10 kali lebih baik dibandingkan dengan yu 'klasik' lainnya.

2.Goblin Shark


Pernah ditemukan di perairan Jepang dan termasuk jenis haiwan purba yang masih boleh bertahan hidup hingga saat ini. Jenis ini memiliki panjang 1,3 meter serta bentuk yang unik dengan muncung pipih dan panjang. Biasanya hidup di kedalaman 150 hingga 200 meter.
3.Threasher Shark

Jenis ini adalah yang terbesar dari tiga spesies yu (panjangnya sehingga 6,1 meter) dan dapat ditemukan di semua daerah beriklim suam. Selain itu mulai dari gigi sampai ekor merupakan senjata untuk melumpuhkan mangsanya. Yu jenis ini telah mengalami penurunan populasi yang signifikan kerana adanya penangkapan yang berlebihan.
4.Frilled Shark

Adalah ikan yu yang jarang terlihat di permukaan, jenis ini terkenal kerana pertumbuhan gigi mereka yang aneh. Jenis ini juga pernah ditemukan masih hidup di lepas pantai Jepang dekat Awashima Marine Park di Shizuoka, barat daya Tokyo.
5.Spined Pygmy Shark

Merupakan salah satu anggota terkecil dari keluarga yu, mencapai panjang maksimum hanya 11 inci. Spesies ini pernah ditemukan oleh anggota Komisi US Fish Steamer Albatross Ekspedisi Filipina antara 1907-1910. Meskipun pertama kali ditemukan di perairan Filipina, yu ini tersebar di seluruh seantero dunia ( famous kan walaupun ikan nie kecik ).
6.White Whale Shark

Yu ini ditemui oleh penyelam yang berenang di pantai Kepulauan Galapagos pada bulan Ogos 2008 dan yu ini dapat membesar sehingga 50 sampai 60 kaki ( macam pokok kelapa sawit bapak Arjuna timur jer panjang dia ) serta beratnya dapat mencapai 10 tan. Ikan yu ini ditemui di iklim tropika dan lembab dan tinggal di laut terbuka dengan umur sekitar 70 tahun.
7.Saw Shark

Bentuknya hampir sama dengan ikan gergaji, sebahagian besar tersebar dari perairan Afrika Selatan ke Australia dan Jepang, ikan ini hidup di kedalaman 40 meter dan pada tahun 1960 yu ini ditemui di perairan yang lebih dalam (640 m sampai 915 m) dari barat laut Karibia
8.Greenland Shark

Merupakan salah satu yu terbesar dari perairan Samudera Atlantik Utara sekitar Greenland dan Islandia. Yu ini hidup jauh di utara daripada spesies ikan yu lainnya. Yu jenis ini dapat membesar sehingga 6,4 m (21 kaki) dan mencapai berat 1000 kg ( 1 tan lar mudah fhm kan ).
9.Megamouth Shark


Jenis yu yang sangat besar sejak yang ditemukan pada tahun 1976. Dapat tumbuh hingga 18 kaki dan berat mencapai 2,5 tan ( beratnya ikan yu nie kan ).
10.Whorl-tooth Shark [Helicoprion]


Yu berumur panjang ini pertama kali muncul di lautan Karbon dan banyak yang berfikir bahwa yu ini hanyalah mutasi, tetapi menurut catatan fosil menunjukkan bahawa ia hidup antara 280juta dan 225 juta tahun yang lalu. Dan yang aneh adalah penemuan batu berbentuk "lingkaran gigi" di daerah Idaho, Wyoming dan Utah.

Cukup x maklumat yg Arjuna Timur sediakan,harap2 korg dapt kogsi dgn kawan2 tntng mklumat nie k (jgn kedekut ilmu tau ). Salam Arjuna Timur.. 

2 comments:

malaylifestyle said...

aku cop yang helicopter ni...

Arjuna Timur said...

mana helikopter lak
ape lar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails